woensdag 8 juli 2015

Rally di Romagna , Italië , 5 Etappes , 300km , 8600hm

Na mijn avontuur in Oman en een tegenvallende prestatie in de Duitse Kellerwald marathon was het volgende hoogtepunt voor seizoen 2015 de Rally di Romagna in Italië.
Place to be was het rustige ,charmante dorpje Riolo Terme aan de voet van het Apenijnengebergte tussen Bologna en Rimini.


Meegereisde bike buddy’s waren Renaat en Kurt waar ik oa mee in Zuid Africa en Polen ook al mee op pad getrokken was en onvoorwaardelijke pechvogel Peter.
Peter had zich vorig jaar zeer goed voorbereid op de Sudety Challenge in Polen tot hij vlak voor dat we afreisden vrij zwaar ten val kwam en met een schouderblessure moest afzeggen.
Dit jaar was de voorbereiding perfect verlopen maar  de nacht voor we vertrokken naar Italië krijgt Peter de griep, hij besluit toch mee te vertrekken  maar hij heeft de volgende 3 dagen enkel in een donkere hotelkamer doorgebracht zonder te kunnen biken of zelfs te genieten van de zeer mooie omgeving.
Overige Belgen aan de start zijn ex Belgisch kampioen Hans Planckaert , Wouter Peeters , Olivier Schouppe en Flip Mathys.

Voor de rest veel Spanjaarden maar ook Duitsers ,Zweden , Nederlanders, Zwitsers , Oostenrijkers Amerikanen ,Argentijnen etc…wederom een bont gezelschap!
Wat direct opvalt is dat de organisatie gek is op buitenlandse deelnemers , ze hopen op die manier hun evenement  bekender te maken en naar een hoger niveau te tillen.
Zo komt één van de drijvende krachten achter de Rally , Gino “the beard” ons persoonlijk af halen op de luchthaven en organiseert hij de dag voor de start een verkenningsrit van de proloog.






Rit 1: Proloog 14km , 400hm
Door de regenval van de voorbije week is deze proloog ingekort van 17 naar 14km.
Wat overblijft is een zeer mooie pittige proloog met als hoogtepunt een lange passage over een            singletrack op een bergkam. Te kort voor een diesel als ik maar het was meteen duidelijk dat we in een prachtig gebied zaten en door het zeer mooie ( lees warme weer) wist ik dat dit een topweekje ging worden.





Rit 2: 49km , 1400hm
Voordeel van deze Rally is dat we ons niet hoeven te verplaatsen , Riolo Terme is 5 dagen lang de uitvalbasis en ons charmant hotel is perfect gelegen vlakbij de start.
De meerdaagse heeft 160 deelnemers maar de 2de rit kan ook gereden worden als Gran Fondo waardoor er vandaag maar liefst meer dan 1.000 bikers in de startzone staan, gelukkig mogen wij in het 2de startvak achter de licentierenners plaats nemen. Ook anders dan bij de meeste meerdaagses is dat de eerste 3 ritten niet echt marathon ritten zijn , vrij kort maar ook dat zorgt voor een ontspannen sfeer en het moet gezegd…als je amper 14km/u gemiddeld haalt weet je dat dit een zwaar parcours is. De klimmetjes zijn niet echt lang maar hebben serieuze stijgingspercentages waardoor  ik na 2 ritten al tot het besef kom dat het 32 voorblad te groot is , gelukkig heb ik een 30 bij .Voor de rest niets dan lof over het mooie parcours.



Rit 3: 47km , 1700hm
Startplaats van de 3de rit ligt een 8-tal (geneutraliseerde) kilometers buiten Riolo Terme in een steengroeve .Spectaculair is het wel om met een gans peloton in volle snelheid een donkere tunnel in te duiken direct gevolgd door een steile afdaling, gelukkig komt iedereen er vlot door en zit het tempo er direct in. Ook vandaag weer enorm steile hellingen , zelfs een 28 zou hier geen overbodige luxe zijn.
En ook al is dit parcours niet mijn specialiteit ( ik heb liever de lange klimmen in het hooggebergte ) toch voel ik dat de form en de kracht goed zit , net op tijd dus want in het voorjaar was ik niet echt tevreden. De aankomst van deze etappe lag bovenop zo een waanzinnig steile puist, na 3u18 minuten bol ik als 7ste Master en 46ste algemeen over de finish, enkele minuten later komt ook Renaat binnen , Kurt die vandaag al voor de 2de keer lek gereden was komt ook iets later binnen en samen rijden we de laatste 12 geneutraliseerde kilometers terug naar Riolo Terme.


















Rit 4: 82km , 2900hm
Voila, het korte werk zit erop , wat rest zijn 2 marathon etappes , my zone!
Vandaag de koninginnenrit, ik voel dat het nog steeds goed zit maar toch besluit ik om niet te snel te starten  en in het 2de deel van de wedstrijd de gas volledig open te draaien , ik blijf genieten van het parcours maar tegelijkertijd vloeken op het “haaientanden” profiel waardoor ik moeilijk in een constant ritme kom.
Hoe meer de rit vordert wordt het ook technischer , zeker als we voor het eerst in deze meerdaagse enkele verraderlijke modderstroken door moeten die ondanks de hoge temperaturen toch nog aanwezig zijn. Na 5u41min bol ik als 8ste master binnen. Amper 4 minuten later is ook Renaat daar , morgen zal blijken dat hij deze meerdaagse super heeft ingedeeld.




Rit 5: 80km , 2400hm
Laatste etappe maar zeker gene kattepis….Het was een vrij lange geneutraliseerde start achter de wagen en vanaf het iets bergop ging voelde ik dat het niet goed zat in de beentjes. Niet forceren was de boodschap maar toch ook proberen de stand in het klassement te verdedigen. Op de “vlakke” tussenstukken kon ik echt de kracht wel kwijt maar van zodra er weer een steile klim kwam viel ik stil en was het survival modus. Renaat daarentegen had deze dag uitgekozen om alles uit de kast te halen dus het zou nog spannend worden. Zijn hoogtepunt van het seizoen valt in oktober , de Cape-Pioneer in Zuid Africa , hier bewijst hij dat hij zeer goed bezig is en op schema zit. Ik wens je alvast veel succes ginder makker!!
Ondertussen zijn mijn benen al enkele keren bijna ontploft , gelukkig is het laatste deel richting finish in dalende lijn , en moet ik dan hier maar proberen de opgelopen achterstand in te halen , resultaat is dat mijn Garmin 800 GPS een topsnelheid boven de 82km/u noteert. Dit haal je makkelijk met de koersfiets maar met de MTB heb ik dit toch nog niet veel gehaald.
Achteraf zal blijken dat het net genoeg was om toch nog een mooi klassement te behouden.
Na 5u10m zit deze laatste etappe erop , Renaat was reeds 13 minuten binnen maar door mijn snelle afdalingen ( het vrouwtje zal het weer graag lezen…) bleef ik in de einduitslag net een minuutje voor.
We zullen het nooit afleren hé…dat haantjes gedrag J


Einduitslag/Conclusie:
Door de drukke dagen vanaf ik terug in ons belgenlandje was ( werken doen we ook nog hé) heb ik blijkbaar te lang gewacht om dit verslag te schrijven want ik kan nergens op het net nog de einduitslag terugvinden.
Wel weet ik dat ikzelf als 8ste Master van 32 en 57ste algemeen van 160 deelnemers ben gefinisht.
Uiteraard was beste belg Hans Planckaert ,4de Master 1 en 12de plaats algemeen, dikke proficiat Hans!
Belangrijkste is dat we onthouden dat dit een organisatie is die we een warm hart toedragen!
Niet gek veel vertrekkers , ontspannen sfeer, zeer mooi parcours en geen al te zotte marathonafstanden ( ja…we worden een jaartje ouder ;-)  ) 
De warmte en de hellingen tot 30% moet je er dan maar bijnemen!
Bij deze nog eens een dikke mercie aan de meegereisde BikeBuddies en de overige belgen die we daar hebben leren kennen voor de toffe sfeer ,  ik heb er enorm van genoten!
Keep the wheels on the ground my friends!




Geen opmerkingen: